W Polsce działa około 900 tysięcy serwisów WWW, co oznacza, że jedynie co trzecia zarejestrowana domena wykorzystywana jest do prezentacji treści w Internecie. Pomimo że liczba Polaków wynosi około 37,5 miliona, a według danych GUS liczba aktywnych przedsiębiorstw osiągnęła poziom 2,8 miliona, to domeny zarejestrowało zaledwie około 1,2 miliona unikalnych abonentów. Wskazuje to na niski poziom cyfryzacji w Polsce i dużą przestrzeń do rozwoju dla firm hostingowych działających w kraju nad Wisłą.
Według raportu NASK na koniec 2024 roku w rejestrze liczba zarejestrowanych domen wyniosła 2,59 miliona. Jeżeli dodatkowo doliczyć domeny w rejestrach prowadzonych przez ACK Cyfronet AGH, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Centrum Informatyczne TASK oraz domeny europejskie eu i globalne, to całkowita liczba adresów wykorzystywanych przez Polaków wynosi łącznie niecałe 3 miliony. Liczba wszystkich abonentów wynosi około 1,2 miliona, z czego abonentów biznesowych jest około 800 tysięcy, a osób prywatnych około 400 tysięcy.
Rejestracja domeny to niezbędny pierwszy krok w celu publikacji treści w sieci Internet. Umożliwia rezerwację unikalnego adresu, pod którym w przyszłości będą prezentowane informacje na stronach WWW. Korzystanie z własnej domeny daje rozpoznawalność oraz pewność biznesowo-prawną, że prezentowane informacje nie znikną z dnia na dzień, jak to czasami ma miejsce w przypadku treści na darmowych portalach społecznościowych typu Facebook.
Po rejestracji domena może być wykorzystywana do prezentacji treści oraz wymiany poczty e-mail lub też pozostać jedynie zarezerwowana w celu jej wykorzystania w przyszłości. Pojawiają się na rynku również często osoby, które rezerwują domeny wyłącznie w celu ich późniejszej odsprzedaży
AKTUALNOŚCI